Kanalrundfart

Det usynlige København

- En anderledes kanalrundfart -

om middelalder- og renæssancehavnen

Mødested:

I finder det havnestop, der passer jer bedst

 

Kanalbåd:

I skal selv leje en båd.

http://www.stromma.dk/kobenhavn/

Jeg anbefaler Canal Tours, da man altid kan regne med dem.

På Canal Tour er der plads til ca. 150 deltagere, og mellem 96 og 104 under tag.

 

Pris:

I skal lægge prisen for kanalbåden oven i min pris, som vi aftaler alt efter, hvor mange I er.

Men mindste pris er: 4.000 kr.

for op til 40 personer på en tur på en time.

 

Prisen gælder kun for min faste tur:

Det usynlige København

 

Skal jeg lave en ny tur, beregnes 850 kr. pr. time i honorar for research og forberedelse + prisen for en kanaltur.

Se: Priser

 

Varighed: 1 time

Men så er det også turbosnak næsten uden pauser bortset fra de beboerområder, hvor de kræver 200% tavshed.


Check om datoen er ledig i min min: Kalender

 

Kontakt:

hanne@tyra.dk

 

I can also make the canal tour in english.

Kan også laves på engelsk, men så skal I beregne forberedelsestid.

Normalt fortæller guiderne om alt det, du ser, når I sejler gennem Københavns inderhavn og kanaler. Men dét gør jeg altså ikke........... I stedet skal I høre fabelagtige, fantastiske og finurlige historier om middelalderens og renæssancens havneområder.

Vi mødes på Ved Stranden ved Canal Tours mole lige overfor Christiansborg .... eller hvor I foretrækker at mødes.

Jo hurtigere I kommer i båden, des hurtigere kommer vi af sted, da vi kun har båden i præcist en time.

Vi sejler forbi Holmens Kirke og Børsen, som begge tilskrives Christian den 4. Men Holmens Kirke blev allerede opført i 1562-63 af hans far Frederik den 2. som ankersmedje til Bremerholm skibsværft.

Ved øen Bremerholm samlede Kong Hans den danske orlogsflåde fra 1510, og her lå orlogsskibene frem til begyndelsen af 1600-tallet, hvor de flyttede over i Christian den 4.s nye Tøjhushavn. Dog fortsætte området med at være skibsværft frem til 1856.

Vi fortsætter over mod Operaen, hvor man under udgravningerne til Operahuset fandt tre skibe, der tolkes som resterne af en skibsspærring fra 1428. og sejler gennem Holmen (Nyholm), som efterhånden overtog orlogsflåden og dens funktioner fra hhv. Bremerholm og Tøjhushavnen.


BEMÆRK: Det er ikke muligt at fortælle hele Holmens historie, da det er forbudt at sige noget, mens vi sejler igennem et stykke af Holmen med de nye boliger og beboere, som ønsker stillezoneområder..

 

Efter Holmen går turen tilbage til københavnersiden mod Kastellet og Toldboden, der er en del af Christian den 4.s Ny-København.

I 1628 flyttede Christian den 4. toldboden fra Knippelsbro og ud til det nuværende toldbodsområde og gik i gang med at etablere en ny bydel. Det betød mindst en tidobling af inderhavnens areal og en fordobling af selve København.

Vi krydser havnen igen og sejler gennem Christianshavns Kanal, hvor blandt andet det berygtede fængsel Tugt, Rasp og Forbedringshuset lå.


BEMÆRK: Her skal vi også tie helt stille på et stykke af kanalen, fordi de nye tilflyttere ønsker stillezone midt i bydelen

Hvis ikke Frederiksholms Kanal er lukket pga. højvande, sejler vi gennem kanalerne, men ellers tager vi turen tilbage til Ved Stranden gennem havnen.

Undervejs passerer vi Christian den 4.s hemmelige krigshavn ”Tøjhushavnen”, der i dag kan ses i Det kongelige Biblioteks Have. Tøjhushavnen overtog funktionen fra Bremerholm, hvorefter orlogsskibene blev ekviperet fra Tøjhuset og Proviantgården, indtil funktionen fra 1690´erne flyttede over til Ny Holm.



Kontakt:

Hanne Fabricius


hanne@tyra.dk 



Følg TYRA

Copyright © All Rights Reserved